Tunnelbanan och busschaufförer
Köparen kommer att avslöjas i början av nästa år men Veolia kommer fortsätta äga rätten över skötseln av tunnelbanan i minst 8 år till och har sedan chans att förlänga kontraktet.
Då är det ju mycket bättre att låta ett privatföretag sköta det hela då dessa är i ett större behov av att göra ett bra jobb och gå med mer vinst än ett statligt. Detta betyder att driftkostnaden med största sannolikhet kommer att vara lägre.
Självklart var det inte alla chaufförer som sket i jobbet, men det var tillräckligt många för att orsaka stora förseningar och trafikkaos under dessa studenttider. Problemen i trafiken kommer naturligtvis hålla i sig till lördag då Stockholms maraton hålls under dagen och på grund av det så har polisen gått ut med en vädjan till allmänheten om att låta bilen stanna hemma fram till söndag.
Är du en av de som blev försenade i morse på grund av busschaufförernas lilla demostration eller har du något annat att ta upp så är det bara att slänga in en kommentar.
jo men eller hur, håller med, NOT!
statliga förtag äger
braa skrivet
hatar SL
Tycker ändå just tunnelbanan fungerar ganska bra, däremot dom där röda jävla fordonen blir jag inte klok på.
Jag tror nog mer på ett statligt än ett privatägt företag angående den här frågan. Det privatägda företaget kommer troligen att höja priserna, eftersom att de bara vill tjäna pengar. Ett statligtägt företag finns till för att göra samhället så bra som möjligt. Jag skulle vilja säga att de tänker på konsekvenserna. Med det vill jag säga att det statliga företaget inte kommer att höja priserna, eftersom att samhället inte vill det, det kostar redan nu mycket. Om ett privatägt företag kom till makten, vilka skulle då kunna konkurrera med dem? Om priserna blir dyrare leder det till att färre vill åka via det här transportmedlet. Det vill vi ju inte, med tanke på att tåg är ett mycket miljövänligt alternativ.
bra tanke tobbe, men samtidigt så finns det konkurrens på en marknad och därför tvingas privatägda företag sänka kostnaderna till jämviktspriset. Det behöver inte ett statligt företag göra då dom inte behöver gå med vinst och liknande. Det är diskuterbart vad som är bäst, men jag föredrar privatägda företag. Men i det här fallet finns inte stor konkurrens och det blir därför svårt att välja sida. Men åter igen, bra tänkt tobbe ;)
Varför skriver inte du vem du är? Bra tanke utav dig anonym, men om jag tänker in hur det är för mig själv, så är jag till 100% beroende utav tåg varje dag, på något sätt så måste jag kunna ta mig till skolan. Om sls kort skulle ex. höjas med 500kr så skulle det fortfarande vara det bästa alternativet. Jag tror att det är så här för de flesta. På så sätt skulle ett privatägt företag kunna utnyttja oss. Detta tror jag inte skulle ske om vi hade ett statligt företag, eftersom att de är till för att gynna samhället, inte tjäna pengar.
Dock tror jag på privatägda företag innom de flesta branscherna...
JAg blev inte försenad men Hey de kan bero på att jag bor i Järna och där tar man sig fram med Traktor.
för oss som läsar nyhterna så fick man reda på för flera dagar sen att man skulle undvika innerstaden eftersom den skulle va inställd pga konferansen, som dom flesta tycker är viktigare än att inte komma för sent under en dag. (japp sl suger andra dagar oxå, men va faan, d kunde va värre)
*delvis inställd
fattar inte riktigt grejen med sl. dom verkar lukta lite illa. tror dock inte att det skulle innebära någon större skillnad om ett privatägt företag skulle ta över sl.
Nice blog :) MANY HUGS DELANIE!