Tunnelbanan och busschaufförer

Nu ska skötseln av Stockholms tunnelbana säljas ut. Priset för detta är beräknat till cirka 39 miljarder kronor och om priset står sig så kommer det bli den största civila affären i Europa i år. Om buden däremot blir jämlika så står det enligt svensk lag att affären ska gå till det företag som beräknas ha lägst driftkostnader.

Köparen kommer att avslöjas i början av nästa år men Veolia kommer fortsätta äga rätten över skötseln av tunnelbanan i minst 8 år till och har sedan chans att förlänga kontraktet.   
Länk till artikeln

Om man tittar på vilka företag som är med i budgivningen så är det ett antal statliga företag, det oroar mig lite. Jag menar att om vi ska låta ett statligt företag sköta vår tunnelbana så kan vi väl lika gärna låta den svenska staten göra det. Varför skulle det gynna oss mer genom att låta en annan stat som inte alls har samma krav på sig att utföra jobbet.

Då är det ju mycket bättre att låta ett privatföretag sköta det hela då dessa är i ett större behov av att göra ett bra jobb och gå med mer vinst än ett statligt. Detta betyder att driftkostnaden med största sannolikhet kommer att vara lägre.

Man hoppas att de nya företaget, vilket det än blir kan sköta det hela bättre. Särskilt när det gäller att ta ansvar för sina anställda och motarbeta de situationer som uppstod idag när Stockholms busschaufförer fick för sig att det är helt okej att skita i jobbet. De åkte och ställde bussen vid Slussen för att sedan springa in och demonstrera. Allt för att USA:s utrikesminister Condoleezza Rice, som förövrigt är världens mäktigaste kvinna, var på besök i Stockholm för att diskutera Irak-frågan.
                                                                               
Självklart var det inte alla chaufförer som sket i jobbet, men det var tillräckligt många för att orsaka stora förseningar och trafikkaos under dessa studenttider. Problemen i trafiken kommer naturligtvis hålla i sig till lördag då Stockholms maraton hålls under dagen och på grund av det så har polisen gått ut med en vädjan till allmänheten om att låta bilen stanna hemma fram till söndag.

Är du en av de som blev försenade i morse på grund av busschaufförernas lilla demostration eller har du något annat att ta upp så är det bara att slänga in en kommentar.  

Kommentarer
Postat av: fat_chick87

jo men eller hur, håller med, NOT!
statliga förtag äger

2008-05-29 @ 20:25:09
Postat av: hotrandomguy

braa skrivet

2008-05-29 @ 20:25:43
Postat av: fy faaan

hatar SL

2008-05-29 @ 20:28:18
Postat av: Sebastian

Tycker ändå just tunnelbanan fungerar ganska bra, däremot dom där röda jävla fordonen blir jag inte klok på.

2008-05-29 @ 21:08:42
Postat av: Tobbe

Jag tror nog mer på ett statligt än ett privatägt företag angående den här frågan. Det privatägda företaget kommer troligen att höja priserna, eftersom att de bara vill tjäna pengar. Ett statligtägt företag finns till för att göra samhället så bra som möjligt. Jag skulle vilja säga att de tänker på konsekvenserna. Med det vill jag säga att det statliga företaget inte kommer att höja priserna, eftersom att samhället inte vill det, det kostar redan nu mycket. Om ett privatägt företag kom till makten, vilka skulle då kunna konkurrera med dem? Om priserna blir dyrare leder det till att färre vill åka via det här transportmedlet. Det vill vi ju inte, med tanke på att tåg är ett mycket miljövänligt alternativ.

2008-05-29 @ 21:56:14
Postat av: Anonym

bra tanke tobbe, men samtidigt så finns det konkurrens på en marknad och därför tvingas privatägda företag sänka kostnaderna till jämviktspriset. Det behöver inte ett statligt företag göra då dom inte behöver gå med vinst och liknande. Det är diskuterbart vad som är bäst, men jag föredrar privatägda företag. Men i det här fallet finns inte stor konkurrens och det blir därför svårt att välja sida. Men åter igen, bra tänkt tobbe ;)

2008-05-29 @ 22:01:49
Postat av: Tobbe

Varför skriver inte du vem du är? Bra tanke utav dig anonym, men om jag tänker in hur det är för mig själv, så är jag till 100% beroende utav tåg varje dag, på något sätt så måste jag kunna ta mig till skolan. Om sls kort skulle ex. höjas med 500kr så skulle det fortfarande vara det bästa alternativet. Jag tror att det är så här för de flesta. På så sätt skulle ett privatägt företag kunna utnyttja oss. Detta tror jag inte skulle ske om vi hade ett statligt företag, eftersom att de är till för att gynna samhället, inte tjäna pengar.

Dock tror jag på privatägda företag innom de flesta branscherna...

2008-05-29 @ 22:16:59
Postat av: Antti Silvasti

JAg blev inte försenad men Hey de kan bero på att jag bor i Järna och där tar man sig fram med Traktor.

2008-05-29 @ 23:09:00
Postat av: elin linnea

för oss som läsar nyhterna så fick man reda på för flera dagar sen att man skulle undvika innerstaden eftersom den skulle va inställd pga konferansen, som dom flesta tycker är viktigare än att inte komma för sent under en dag. (japp sl suger andra dagar oxå, men va faan, d kunde va värre)

2008-05-29 @ 23:19:47
URL: http://loveeachday.blogg.se
Postat av: elin linnea

*delvis inställd

2008-05-29 @ 23:21:49
URL: http://loveeachday.blogg.se
Postat av: Gustav Hökstrand

fattar inte riktigt grejen med sl. dom verkar lukta lite illa. tror dock inte att det skulle innebära någon större skillnad om ett privatägt företag skulle ta över sl.

2008-05-30 @ 20:48:28
Postat av: DIXIE DELANIE

Nice blog :) MANY HUGS DELANIE!

2009-03-11 @ 10:54:45
URL: http://sabinadurebrandt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0