Schlagerfestivalen

Schlagerfestivalsfinalen var ju i helgen och självklart höll jag mig på ett ganska bettryggande avstånd från tv-apparaten, nämligen på en strand.
Ni vet den där känslan man får när något är så pass dåligt att istället för att skratta eller gråta så skäms man för att man tittar, lyssnar eller vad man nu gör. Det känns som om man alltid får den känslan när man ser på melodifestivalen och det är just därför som i alla fall jag inte tittar. Sen finns det ju många fler anledningar som att röstningen alltid verkar uppgjord, ni vet hur länderna i norden alltid röstar på varandra eller länderna från forna Jugoslavien där det inte alls är för svårt att gissa hur rösterna kommer att falla. Generellt läggs rösterna på närliggande länder.
Det hela känns som ett politiskt evenemang för att ena Europa genom att försöka pumpa in alla i EU. Utav det jag har sett har man ändrat policyn från "Må bästa låt vinna" till "Vilken låt som helst kan vinna" vilket känns lite jobbigt. 
Förra året vann liksom Serbien med det här framträdandet. Man får ju tycka vad man vill om låten men frågan är hur mycket den spelades på radio efteråt? Låten är liksom på ryska typ och om min magkänsla inte har helt fel lär väl låten handla om att man inte ska bråka på grund av hur läget är just nu i Kroatien. 
Året innan var det Finland som vann med det här bidraget. Enligt mig är det här en bättre låt men missade hela Europa vad grabbarna hade på sig? Eller är dessa scenkläder okej?
Jag har ju sett lite i efterhand från årets final. Detta bidrag är Spaniens och detta är Lettlands och det jag undrar är vad dessa bidrag gör i en final! Jag menar ska det möjligt att låta landets dagis sätta ihop en låt med regi och sen låta vuxna framföra det hela och komma till final i vad som ska vara en högklassig musiktävling för hela Europa?  
I Lettlands bidrags refräng, är det bara jag som tycker att jag kan skymta att de sjunger "heil, heil, heil" samtidigt som de gör en ganska bekant rörelse med armen?

                                                         

Här kommer bidraget som jag verken vet om jag ska hata eller älska. Det lär bli ett inlägg under kategorin Random lite senare för den här sköna jäveln!

Nu är det några schlagernördar som har suttit och stört sig på min rubrik genom hela texten eftersom det inte heter Schlagerfestivalen längre utan Melodifestivalen eftersom att alla låtar inte behöver vara schlager. Jag har ett nytt namn för evenemanget nämligen Skämtfestivalen.

Lägg en kommentar och berätta vad ni tycker om inlägget eller vad ni har för personlig åsikt om "festivalen".
Det är kul att det är fred på bloggen numera, hoppas det kan fortsätta på det viset.

Kommentarer
Postat av: Johan Eklund

Bra inlägg med relevanta åsikter, även jag tycker att festivalen har gått och blivit dålig på sistonde. Den har tappat hela poängen och har blivit som allt annat i dagens samhälle, ett "lockatittare-jippo" utan någon som helst mening.

2008-05-27 @ 20:41:42
Postat av: Henrik Lindmark

^_^lägg din röst i henrik utmanar:)
livetsomhenke.blogg.se/1211826407_1.html#comment

2008-05-27 @ 20:45:11
URL: http://livetsomhenke.blogg.se/
Postat av: Gustaf i klassen

bra, äntligen lite bilder, det blir snyggare då! keep up!

2008-05-27 @ 20:46:05
Postat av: Peter Hedberg

Som du sa att vilken låt som helst kan vinna stämmer men vad som också räknas in är hur många grannländer man har. Ju fler grannländer, ju fler röster. Kolla bara hela forna Jugoslavien och vilka de rösta på. Även Skandinavien är ett bra exempel. Där vi gav Norge en 12:a

Riktigt bra inlägg:) forsätt så;)

2008-05-27 @ 20:47:23
Postat av: Sebastian

HAHAH schlagerfestivalen är ett jävla skämt. Enligt mig skämmer varje land ut sig själv och dess invånare när sånna pisamma bidrag röstas och tas fram. Allt jag har att säga.

2008-05-27 @ 20:50:37
Postat av: queeniequeenie

hej! rösta på min blogg -queeniequeenie här: www.theguide.nu/votetisdag.htm, (jag vet om du har röstat eller inte) och jag länkar till din blogg i 7 dagar? skriv en kommentar till mig när du röstat bara..

2008-05-27 @ 20:50:54
URL: http://metrobloggen.se/queenie
Postat av: Antti Silvasti

HAha det bästa som har hän Eurovision Song Contest är när Finland vann:D HAhah Härligt inlägg;)

2008-05-27 @ 20:56:31
Postat av: vfj

hahha! så jäkla sant om spanien xD

2008-05-27 @ 20:58:15
URL: http://vfj.blogg.se
Postat av: Niklas Löfgren

HAHAHAHHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAH VAAAFAAAAAN HÅLLER SPAGGEN PÅ MED???? HAHAHHAHAHAH HELT JÄÄÄVLA OTROLIG! HAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAH HAHAHAHAHA HAHAHAHHAHAHA HAH SJUUUKE JÄÄVEL HAHAHAHHAH!!!!!

Fransmannen va förövrigt skön, haha, hahaha...
Jag sympatiserar förövrigt me din åsikt om att det numer framstår som ett publicitetsevanemang där den mest utstickande karaktären vinner, sen dessa komplotter länder imellan är väl nästintill allmänt känt att de förekommer, men har blivit lite av ett tabu.
Det är dock plausibelt att detta fenomen existerar just för att de finns en stark politisk förankring kring denna företeelse.
När har Ryssen vann skall ju en konståkare samt en violinist ha uppträtt i slutnummret, båda dessa var de mest framstående i Ryssland och försörjde sig på detta och tjänade multum både nationellt samt internationellt.
Detta förklarar lite vidden av det hela, att det alltså är någonting större än en tävling mellan olika sånguppträdanden..

2008-05-27 @ 21:02:40
Postat av: Gustav Hökstrand

Haha Antti patrioten!
Håller verkligen med om att det hela verkar ha spårat ur. Jag har sett ett par bidrag och det är verkligen urkasst. Hade inte nåt land en sjuttio årig rappare som hette 70 cent?

2008-05-27 @ 21:04:37
Postat av: Liljeholmsbron

:D

2008-05-27 @ 21:05:06
URL: http://blogg.expressen.se/liljeholmsbron
Postat av: Tobbe

HAHAHAHAH, JAG HATAR MELODIFESTIVALEN!

``Enligt DN slår deltävling 4 tittarrekord för i år med 3,4 miljoner tittare. Frågan är bara vad de andra 5,7 miljoner svenskarna gjorde i lördags kväll kl 20. Vad tror ni?``

3,4 Miljoner kollade på en svensk deltävling till melodifestivalen, ingen kommentar!

2008-05-27 @ 21:06:55
Postat av: Peter

tillägg till Tobbe

det stod i metro i dag att tittarsiffrorna låg lägre än vad de gjort på typ 5 år(inte säker på åren. Så det är väl bara Sverige som tittar:S

2008-05-27 @ 21:16:15
Postat av: Johan Eklund

tobbe, läs här
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_1291749.svd

2008-05-27 @ 21:37:02
Postat av: Anonym

Lettlands låt var skriven av svenskar...

2008-05-27 @ 21:55:49
Postat av: Tobbe

Tack för informationen pojkar, det var ju trevligt att höra. Dock MÄNGDER med skamm åt det svenskafolket!

2008-05-27 @ 22:00:05
Postat av: Johan Eklund

japp, håller med dig tobbe :) det är helt sjukt att man betalar tv-licens (eller gör man verkligen det) för att få se på ett dåligt humorprogram?

2008-05-27 @ 22:09:03
Postat av: Sebastian

Tanken att överhuvudtaget, som Svensk medborgare, sitta och titta på melodifestivalen är absurb enligt mig. FY SKÄMS!

2008-05-27 @ 22:18:09
Postat av: M

Ja du schlagerfestivalen handlar bara om politik idag, Jag kan stolt tala om för omvärlden att jag befann mig någon helt annan stands när detta visades på TV! Heja mig!

2008-05-27 @ 22:23:35
URL: http://mojitoo.blogg.se
Postat av: H

Bäst (eller sämst) av alla bidrag var nog ändå det här http://www.youtube.com/watch?v=-kNloytljOo .

Folk säger att Björn Gustafsson förstör ESC. Då tycker jag snarare att Irlands flaxar iväg med den sista seriositeten detta evenmang har...

2008-05-27 @ 23:28:27
Postat av: Tobbe

Är det någon mer än jag som tycker att det här var det bästa bidraget: http://www.youtube.com/watch?v=UE1WMKvnvtE

Lyssna lite kort på några bidrag på youtube, detta var det bästa enligt mig.

Men jag hatar fortfarande hela tävlingen.

2008-05-27 @ 23:45:30
Postat av: M

pinsamt dålig "musik" och människor gör bort sig. Röstnigen är allt ifrån spännande och hade jag tittat hade jag somnat. Så jag kollade inte!

2008-05-28 @ 21:49:36
Postat av: Gustav Hökstrand

Det roliga är ju att sveriges bidrag alltid framställs som bäst i svensk media, sedan slutar det på en artondeplats

2008-05-28 @ 21:58:55
Postat av: Tobbe

haha, jag har också tänkt på det där Gustav, så jävla patetiskt!

2008-05-28 @ 22:53:22
Postat av: Sebastian

Typ det som gör det roligt. Svenska folket tror ju verkligen att vi har en chans och blir upprörda när vi hamnar i bottenskrapet.

2008-05-29 @ 18:21:20
Postat av: Olof

Fransmannen var skönt att höra som omväxling från alla discolåtar. Det självklara valet enligt mig. Synd att bakrundssångarna inte kunde ta en ren ton.

2008-05-29 @ 20:51:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0