Hur vet man hur livet ska levas?

Jag har en kompis som har bestämt sig att han i framtiden ska bli pilot. En annan vill bli psykolog. Båda verkar vara helt övertygade om att dessa yrken kommer att vara de best lämpade yrkena för just dem. Men hur kan man veta utan att ha prövat?

Val av yrke är nog bland de viktigaste besluten du gör i ditt liv. Yrket du väljer kommer att ta en större del av ditt liv och prestationen som du gör i ditt arbete kommer med största sannolikhet att spegla hur ditt liv ser ut. Därför måste man välja ett arbete som man tycker är så pass roligt som det bara går. För desto roligare du har desto bättre kommer resultatet att bli om du inte gör andra roliga grejer förutom att arbeta på arbetstid för då lär du få sparken. 
Men ska man satsa på något man tycker är roligt just nu och halv chansa på att åka på risken att tröttna eller ska man göra som sina föräldrar eller bara slänga sig ut och se vart man hamnar.
Man har ju sett hur folk har blivit som kära i ett yrke och sedan inte haft något annat i tanken under resterande del av uppväxten. Blir alla kära i ett yrke? 

Jag tror att det är fler än mig som känner lite kalla fötter inför detta val, även om det är ett tag kvar. Valet har ju faktiskt en stor påverkan på hur resterande delen av ens liv kommer att se ut. 
I dessa val måste man nog vända på sin oro och istället för att se vad som kan gå fel ser man hur man ska gå till väga för att få det att lyckas. I detta specifika valet ska man nog välja det man tycker känns kul just nu, men att man garderar upp sig genom att välja en lite bredare linje. 

Lämna kommentarer med andra förslag och ni med lite mer erfarenhet kan ju berätta hur det gick till när ni valde. Annars kan vi ju försöka ha en liten vapenvila på bloggen under denna söndagskväll.

Kommentarer
Postat av: Antti Silvasti

Ja du man kan ju ta som exempel ett Yrkes plugg, Vet man när man går i klass nio att man vill bli florist eller varför inte frisör`?
Jag tycker ´man ska ta något som man tycker är .
Roligt, spännande och intressant.

Härligt Robert fortsätt skriva!:)
/Antti

2008-05-25 @ 22:22:13
Postat av: Sebbe

Valet av yrke är ett viktigt beslut man tar i livet, ja. Därför tycker jag man ska gå efter vad man gillar att hålla på med. Det tror jag räcker långt.

Blir bara bättre och bättre det här :D

2008-05-25 @ 22:24:52
Postat av: Maja

Robert goes serious! Jaa men du kanske du skulle passa som dagisfröken? ;)

2008-05-25 @ 22:41:43
Postat av: Tobbe

Någon som är på att jobba 5 år i Sverige, sen dra till någon random strand i Afrika. Bygga en liten hydda där och leva livet. Går livet ut på att ha ett fint hus med en fin bil i Stockholm, jobba 24/7. Köpa en volvo v70, ha en fru och två barn. Vissa får råd med en bmw m5 och stor villa i Danderyd, rikast vinner? Vissa har ju till och med råd med iphone och bmw 530, helt galet(VARNING FÖR IRONI!). Det hela är enligt mig pinsamt om man tänker efter.

Nej men seriöst, en kombination med ett kul jobb och mycket fritid är bäst, vilket är en svår kombination att uppnå, DETTA SKA JAG LYCKAS MED (L).

2008-05-25 @ 22:45:56
Postat av: Johan

vad säger du robert, ett jobb som ger pengar eller lycka?

2008-05-25 @ 22:46:50
Postat av: vfj

Du kanske borde satsa på en blogg karriär robert? ;)

2008-05-26 @ 00:13:10
URL: http://vfj.blogg.se
Postat av: Victor Nicolausson

Hej då blondinbella, hej "robert-med-slash-håret" :)

(För små häftiga killar som peter (som jag älskar) så är slash gittarist i velvet revolver, men gör sig mer känd som den sköna killen med hatt från guns and roses.)

2008-05-26 @ 00:50:08
URL: http://JagÄLSKARpeter.blogg.se
Postat av: wtf

Hur fan ska Niklas Löfgren bli pilot?
Han är ju inte bara jävligt otränad utan rädd och inte vidare smart?
De har väl styrketest och liknande vad det gäller att bli pilot????

2008-05-26 @ 14:17:57
Postat av: Antti Silvasti

Haha
de där va ju bara massa skit snack! Niklas är ju inte osmart utan ganska intelligent och om han vill så kan han ju bli vad han vill (som alla andra också kan)

2008-05-26 @ 14:47:50
Postat av: Gustav Hökstrand

Jag väljer att ignorera wtf:s personangrepp på Niklas och försöker hålla mig till yrkesämnet.

Valet av yrke är visserligen någonting väldigt viktigt men när du väl har valt yrke behöver itne det betyda att du måste jobba med en och samma sak tills du går i pension. Det finns faktiskt möjlighet att byta yrke om man fortfarande är relativt eftertraktad på arbetsmarknaden (jag tänker då åldersmässigt). Personligen tänker jag arbeta som någonting fruktansvärt underbetalt och oseriöst yrke de första åren av mitt liv (t.ex. skidlärare) och verkligen ha kul, eftersom jag älskar att åka skidor. Sedan hoppas jag på en psykologiexamen lite senare i livet.

Intressant ämne Robert!

2008-05-26 @ 15:06:21
Postat av: Peter HEDBERG!

Hoppas jag inte blir klassad som den andra Peter:S vem faan nu det är.

Men jag håller med Johan där. Ett jobb som ger pengar är ett bra förslag och lycka på det är väl ännu bättre. Sen kan ju Tobbe gå med sin GAMLA Iphone när vi andra är lite finare, lite bättre;)

2008-05-26 @ 15:14:29
Postat av: Johan Eklund

Skitsnack wtf, modigt att inte uppge ditt riktiga namn och samtidigt begå personangrepp. Bra skrivet Gustav.

2008-05-26 @ 16:24:02
Postat av: Niklas Löfgren

Svar till Anonym "WTF"

Hur jag blir det om jag skulle vilja?
Jag läser utbildningen.
Eftersom du vet att jag är "inte vidare smart" och "jävligt otränad" samt därtill "rädd" utgår jag ifrån att du känner mig som person.
Det innebär att även jag måste känna dig, skulle det därför inte förefalla mer naturligt om du kunde, tillskillnad från mig, vara tillräckligt modig att stå för dina åsikter?
Jag tycker nämligen det är oerhört enerverande att inte veta utan bara kunna spekulera i vem det är som skriver, och jag vill gärna veta om jag har förtjänat dessa kommentarer så att jag kan be om ursäkt utifall att jag har gjort någon orätt.

Förövrigt har jag enligt mensa en iq över medel och har även, efter genomförda tester, möjlighet att läsa pilotutbildning för CPL certifikat på ett av Sveriges två trafikflygargymnasium.

2008-05-26 @ 16:46:33
Postat av: Victor Nicolausson

Svar till "WTF"

Där är du igen. Med ditt jävla anonyma namn.

Scenario: Du känner alternativt har känt Niklas. Du har under denna tid inte haft modet till att verkligen säga vad du tycker om honom. Du kan liknas vid en parasit, då du enbart har levt i hans närhet för att så gott det går suga åt sig en del av det roliga han bringar. Du har vart väl medveten om att ett yttrande av dina sanna känslor skulle med största sannolikhet resultera i ett drastiskt fall av roliga händelser i ditt redan minst sagt trkiga liv.

Nu när tråkigheten är ett faktum sitter du och jämrar dig genom att skriva dumma och extremt omotiverade små texter på en internetblogg.

Om detta scenario inte stämmer överens med din verklighet så tar jag för givet att du är en s.k. Andrén. Detta innebär att du passar på att tömma ur dig hat mot en person som du knappt pratat med. Därför är det ganska konstigt att du kan hysa hat mot personen i fråga.

I båda lägen kan man konstatera att vi har att göra med en patetisk person, som inte ens vågar uppge sitt namn.

Fy på dig.

Nu till saken här, nämligen val av yrke. Minst sagt en svår fråga. Vägarna är väl näst intill oändliga känns det som. Men självfallet ska man försöka rikta in sig på det man gillar bäst, då man har störst chans att lyckas inom det området.

2008-05-26 @ 17:49:30
URL: http://JagALSKARpeter.blogg.se
Postat av: Victor Nicolausson

P.S.

Coolt att ha ett internetslang som namnval.

U r so kewl. Lol i just want to tuch u cuz ur hot all over teh body.
Roflcopter want to m3et?

Char @ wow: Mahasma, lvl 70 warr, kazzak realm. SpecC^: Arms/fury

I r kewl omg.

2008-05-26 @ 17:54:16
URL: http://JagALSKARpeter.blogg.se
Postat av: Tobbe

Peter, du vet att iphonen med 3g släpps den 9onde juni i USA, MEN du vet inte när den kommer till Sverige. Det gäller att hänga med, har ju faft min ett tag nu. Jag håller tummarna att Iphonen kommer till Sverige innan vi dör. Ingen vet när den kommer, jag hoppas fan på att den aldrig kommer till Sverige.

2008-05-26 @ 19:17:13
Postat av: elin linnea

ja tkr ni ska starta en gemensamblogg eftersom alla verkar ha så mkt och säga.
förövrigt tkr även jag att den där wtf kan dra, niklas kommer bli världens bästa pilot och gustav världens bästa skidlärare, tjejer kommer dreggla

2008-05-26 @ 19:18:26
URL: http://loveeachday.blogg.se
Postat av: Peter Hedberg

till Tobbe:
visst blir du lite avundsjuk:D
man har ju kanske fixat någon som ska till usa?:O men vad vet jag...

2008-05-26 @ 19:25:34
Postat av: Peter Hedberg

måste lägga till! bara KANSKE!

2008-05-26 @ 19:27:04
Postat av: Tobbe

till Peter:
visst blir du LITE avundsjuk över att jag har en Iphone? För mig börjar Iphone bli lite ute, har ju snart haft den i ett halvt år. Men jag är glad för din skull, att kanske få uppleva känslan som iphoneägare. Jag får önska dig ett stort lycka till!

2008-05-26 @ 19:30:01
Postat av: Tobbe

till Peter:
visst blir du LITE avundsjuk över att jag har en Iphone? För mig börjar Iphone bli lite ute, har ju snart haft den i ett halvt år. Men jag är glad för din skull, att kanske få uppleva känslan som iphoneägare. Jag får önska dig ett stort lycka till!

2008-05-26 @ 19:30:11
Postat av: Peter Hedberg

för det första är det JÄTTE moget att skicka två inlägg.
Sen har ju du varit JÄTTE cool med din usla iphone ett halvt år... Sen kommer ju den nya och din kommer vara mer ute än vad den är idag:O

2008-05-26 @ 19:32:21
Postat av: Tobbe

För det första så har jag schtekt järnet med min, kan du säga någon i skolan som har nicare mobil än mig? För det andra så mille jag förtydliga mina åsikter, därav skickade jag två stycken inlägg. För det tredje så har jag den nyaste versionen utav iphone, så jag vet inte riktigt vad du klagar över?
Därav ställer jag frågan: vad menar du med att min Iphone är ute? För det fjärde så kommer jag att få den nya uppgraderingen utav Iphone den 9 onde juni utav apples ägare Steve, mycket god vän till mig.

2008-05-26 @ 19:40:10
Postat av: Peter Hedberg

Ok jag tycker vi tar skriver om orelevanta saker nu! Det här kan vi diskutera senare och inte på Robbans bra blogg! Att du aldrig kan förstå vad som är rätt....

2008-05-26 @ 19:43:22
Postat av: Johan

haha Tobbe, jag tror vi förstår vad du menar. Rättelse, det är ingen uppgradering utan det ska vara en helt ny iPhone.

2008-05-26 @ 19:44:37
Postat av: Tobbe

En helt ny iphone sa du, alltså en uppgradering utav min?
Vi får i varjefall hoppas på att även ni, en vacker dag blir Iponeägare.

2008-05-26 @ 19:49:58
Postat av: Johan Eklund

hehe, vi får väll hoppas på det. du har varit min idol en stund nu ;)

2008-05-26 @ 19:57:12
Postat av: Tobbe

haha, men seriöst nu. Ingen maktkamp! Oavsett om designen är annorlunda så är det väl fortfarande en uppgradering utav apples Iphone?

2008-05-26 @ 20:08:02
Postat av: elin linnea

starta ett forum...

2008-05-26 @ 20:12:14
URL: http://loveeachday.blogg.se
Postat av: Johan Eklund

visst tobbe, visst. precis som bmw m5 är en uppgradering av bmw m3. det beror på hur man ser det.

2008-05-26 @ 20:16:23
Postat av: Tobbe

DU JA? DET KANSKE SKA HETA: HATAROBERTSBLOGG.SE ?

2008-05-26 @ 20:16:33
Postat av: Johan Eklund

nu förstå jag inte tobbe? berätta mer.

2008-05-26 @ 20:22:08
Postat av: vårtor av bär

vad får du för wwf reklamen på sidan?

2008-05-26 @ 20:28:31
Postat av: Tobbe

Det borde, enligt mig, vara du som ska berätta mer. Du borde berätta vad som är oklart.

2008-05-26 @ 20:28:40
Postat av: Tobbe

Varför klagar du då Johan om du själv säger att det beror på hur man ser det? Jag tror mycket väl att du förstår vad jag menar...

2008-05-26 @ 20:52:57
Postat av: Elle lr bonden lr vafan

HAHAHA oj va seriöst dt blev här bland dina kommentarer nu bert ! och dt kmr inte bli annorlunda med mitt inlägg, nej inte då ! Jag har förstår du, mkt starka åsikter om hur du ska leva ditt liv, nämligen som skomakare. Eftersom jag mkt tidigt upptäckte ditt starka intresse för trasiga skor, så var detta yrke dt enda jag tänkte på när jag läste om dina funderingar och om jag ska vara helt ärlig så kan jag inte förstå hur du inte har kunnat inse dt själv, jag menar när man ser dig Robban så tänker man ju direkt SKOMAKARE.

2008-05-26 @ 21:07:09
Postat av: Tobbe

Jag känner Robert mycket väl, jag har aldrig i hela mitt liv tänkt tanken att han skulle passa som skomakare, skulle du kunna vara vänlig att dela med dig utav dina oerhört intressanta åsikter. Förklara lite mer indirekt varför just han skulle passa som skomakare?

2008-05-26 @ 22:10:49
Postat av: Niklas Löfgren

Svar till Tobbe: Det är det enda alternativa yrket till bonde och mjölnare, vilka är de enda som erbjuds kring södertäljetrakten...

2008-05-26 @ 22:16:57
Postat av: Niklas Löfgren

Svar till Tobbe: Det är det enda alternativa yrket till bonde och mjölnare, vilka är de enda som erbjuds kring södertäljetrakten...

2008-05-26 @ 23:34:01
Postat av: Antti Silvasti

HAhahah så rätt så rätt men ja jusste jag bor ju också där;P hahah:)

2008-05-26 @ 23:40:44
Postat av: Tobbe

Nu hänger jag verkligen inte med i svängarna, södertäljetrakten?

2008-05-27 @ 22:06:08
Postat av: Elle

Asså visste du inte att Robban gillar att fixa trasiga skor ?

2008-05-29 @ 14:54:33
Postat av: Tobbe

Framgår inte det här ovan? Mitt svar är i varjefall NEJ!!!

2008-05-30 @ 15:40:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0