Fröken herrgåman

Regeringen har beslutat att ge vägverket i uppdrag att ta fram en kvinnlig skylt till alla övergångsställen i Sverige och syftet är att främja jämställdheten i samhället. 
Förslagen som jag har sett har visa liknelser, på alla skyltar är det en späd kvinna med långa smala ben som går raskt och spänstigt över vägen i sin korta sommarklänning. 

Jag har verkligen funderat på detta förslag under en viss tid nu och jag kan fortfarande inte förstå vad det är i förslaget som ska gör att Sverige skulle bli ett bättre inom ämnet.
Om vi börjar med att titta på vad som är en stor orsak till jämställdhetsproblemet, säger många experter utseende fixering. Det är väl precis vad man har lyckats med här, man sätter ju upp en massa bilder på hur dagens kvinna ska se ut och då börjar man att kategorisera istället för att blanda kvinnor och män. Om inte jag har fel i mitt resonemang är det väl precis tvärt emot vad man vill göra. Sen tycker jag att det är ganska ironiskt att påstå att dagens gågubbe är en man, enligt mig har det alltid varit en sträckgubbe och inget annat, men det finns säkert någon med väldigt starka belägg för att det är en man, så jag ska hålla lite låg profil i just den frågan.
Sen är det ju en kostnadsfråga, att tillverka skyltarna ligger faktiskt i statsbudgeten och kostar därför inget extra men att sätta upp alla dessa skyltar kan ju inte vara gratis direkt och sen är jag lite nyfiken på om man ska ha en "mansskylt" och en "kvinnoskylt" vid varje övergångsställe eller om man bara ska ha kvinnor eller om det är lite slumpmässigt.
Det som är lite läskigt är att om det här förslaget röstas igenom kan vi snart få se väldigt många skyltar vid övergångsställerna eftersom muslimer och judar har minst lika stor del i jämställdhetsfrågan som inte bara handlar om skillnaderna mellan kvinnor och män. Tänk att få se "Same herrgåmanskylt" mitt i Stockholm.  

Jag tror att allting är väldigt likt invandingsfrågan. Man har blivit så pass rädd för att bli sedd som kvinnohatare att man har börjat att agera utan att tänka.
Jag tror att om man ska få bukt med problemet måste man forska lite i vad skillnaden mellan kvinnor och män är, om det bara är muskelmassa eller om det finns andra psykiska skillnader för att sedan kunna se varför skillnaden är som dem är i samhället.
Jag tror att man kommer hitta ytterligare skillnader som kommer att göra att man måste börja diskutera vad man ska mena med jämställdhet för kvinnor och män är inte lika.

Vill tillägga att jag inte är kvinnohatare eller på något sätt tror att kvinnor skulle vara sämre än män. Om ni tror det tycker jag att ni ska läsa igenom texten igen innan ni kommenterar. 

Kommentarer
Postat av: mode_tjej94

åhh du skriver så rätt! du e så len och bra

2008-05-24 @ 16:23:53
Postat av: dinosaurien

fan va rätt! du e så bra på politik å shiiet. skulle lätt rösta på dig asso

2008-05-24 @ 16:24:53
Postat av: HATARDIG

jävla idiot!!!!!!!!!

2008-05-24 @ 16:25:35
Postat av: Tobbe

jag står vid din sida Robert...

2008-05-24 @ 16:38:18
Postat av: Johan

and the man has spoken

2008-05-24 @ 17:48:46
Postat av: omg

smart grabb den där Robert. Härlig pojke, har hört att han får fett med tjejer btw. Det går bra nu

2008-05-24 @ 18:23:07
Postat av: Peter

Svar till omg: Robert får sjuukt många brudar;)
Till texten... Bra skrivet, det här blir bättre och bättre;)

2008-05-24 @ 19:09:05
Postat av: Gustav

haha jag tycker det är kul att peter hänger här.
Han är ju verkligen önskad.

Bra skrivet Robert!

2008-05-25 @ 13:03:30
Postat av: Tobbe

Jag förstår inte grejen med att folk läser bloggen och bara hackar ner på den. De som tycker att bloggen är dåligt, borde väl inte läsa den? Enligt mig är det pinsamt utav de här personerna. Jag tycker ivarjefall att den är sjukt bra!
Istället för att hacka ner på bloggen kan ni väl säga vad som är dåligt....................

2008-05-25 @ 14:41:20
Postat av: Antti

OM vi säger som så här det vore som att kasta pengarna i sjön om man gjorde nya skyltar. Men jag håller med dig Robert.

Mvh/ Antti

2008-05-25 @ 16:05:23
Postat av: elin linnea

bra att du tar upp de viktiga politiska problem robert, om jag fick välja en enda sak i sverige jag skulle stoppa just nu så skulle det lätt vara fru gårmanskylten. tack och lov att du är här och upplyser alla om det

2008-05-25 @ 16:18:29
URL: http://loveeachday.blogg.se
Postat av: Tobbe

Vem har sagt att det är ett viktigt politiskt problem? :S Jag har i varjefall inte hört det.

2008-05-25 @ 16:32:30
Postat av: Sebastian

Personliga påhopp har ingenting med bloggens innehåll att göra, skriv ett personligt brev till Robert om ni ska hålla på. Jag anser att den här bloggen är 110% ren läs-njutning.

Jag gillar din tankegång, Robert! =)

2008-05-25 @ 16:35:58
Postat av: miss

Sebastian är smart

2008-05-25 @ 18:32:32
Postat av: Antti

Det är klart som fan Sebbe är smart! det är väll ingen som har sagt att han inte är det. ;)

2008-05-25 @ 19:13:27
Postat av: Maja

Haha du är för söt Robert! Typiskt dej att gå igång på bloggandet ;)

2008-05-25 @ 20:22:42
Postat av: elin linnea

tycker bara att om man nu ska diskutera samhällsproblem, och som robert börjar med invararpolitiken så är det kanske lite att nedvärdera sig själv att fortsätta med någon jävla skylt?

2008-05-25 @ 21:16:29
URL: http://loveeachday.blogg.se
Postat av: Tobbe

MEN HJÄLP! Om du inte gillar det, läst det inte då?

2008-05-25 @ 22:49:16
Postat av: Johan

jämställdhet är väll en ganska het och debatterad fråga?

2008-05-25 @ 22:54:34
Postat av: Victor Nicolausson

Ganska bra tanke här. Finns det ett bättre tillvägagångssätt att göra av med skattepengar på?

Peter Andrén är häftig btw omfgz roflcopter h4xx.

Mvh Häftiga Victor.

2008-05-26 @ 00:47:57
URL: http://JagÄLSKARpeter.blogg.se
Postat av: asdf

ett bättre inlägg, keep it up

2008-05-26 @ 22:05:29
Postat av: Vera

Konstigt ämne Robert, men helt rätt. Det är faktiskt en sak jag har tänkt på vid många tillfällen när jag passerar ett övergångställe. Kul att se dig seriös och engagerad i något! Även om det handlar om skyltar..

2008-05-27 @ 22:50:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0